Cattedrale di Dôme (Tartu)


A destinazione di a Cattedrale di Dôme, situata in a cità estonia di Tartu , chì hè u più grande monumentu architettonicu, hè unicu è tristu. U custruiu edificatu in u Medievu hè attualmente micca usatu per u so destinazione. I travagliu di Restaurazioni tocca solu una piccula parte di a custruzzioni mudificata. Avà in questa parte hè u museu di l'Università di Tartu.

Storia di l'ocurrenza

U Cúpuru Cattedrale di Petru è Pàulu fù struitu annantu à un locu strategicu impurtante - una cullina vicinu à u fiume Emajõgi. Dopu dapoi l'antichità annantu era un esercitu di i pagani estonii, ma in 1224 l'struttura originale era distrutta da i cunquisteruri Livoniiani. Per stabiliscia in u paese cunquistatu, i cavaleri cumincianu à custruisce una fortezza, chì era di diventà una residenza per l'alessandro, Castrum Tarbatae.

Tuttu ciò chì resta di questu edifiziu sò i restumi di e mura, chì l'archeologhi anu truvatu cù l'esultu di scavi. A siconda mità di u 13 sèculu era marcatu da u principiu di a custruzzione di a cattidra gòtica nantu à l'altru mità di u monte. Appressu cun un cimiteru è l'edificazioni agriculi. A catedrale era cunsacrata in onore di Santu Petru è Paul, l'antichi patruni di a cità.

A custruzzioni addivintò u grandi edifiziu più grande di l'Europa di l'Est, è ancu u centru di u viscuvadu Dorpatian. Prima, a Cattedrale di Dome (Tartu) hè stata custruita in a forma di una basilica, ma in u tempu, u chjucu principali era cunghjunatu da chœurs, è a struttura addivintò più in un salottu di a chiesa.

I primi estensjonijiet eranu digià in u 1299, è dopu à dui seculi a catedrale era decorata cù choruses, colonnes è arcati altri. Tutti sò stati fatti in u stilu di brique gòticu. Finalmente, parevanu duie dumande massissi, ogni 66 m altitudine, ognuna in i costi di a facata occidentale. I travaglii di u travagliu hè statu culminatu à a fine di u XV sèculu, quandu u muru era edificatu, siparendu a residenza di u viscuvamentu di u restu di a cità.

Cumu a catedda caduta in decadenza

A distruzioni di l'edificiu cuminciò à a causa di a Riformazioni, durante quale a cattidrali hè attaccata da i iconoclasti Protestanti. Dopu chì l'ultimu ùcchinu Cattolicu fù mandatu à l'Imperu Rusu, a catedrale ùn hè più larga, hè stata distrutta, cum'è a cità sana, durante a Guerra Livonienne.

Intende di ricustruisce l'estructura sò stati cumpresi da i cattolici, mentri u territoriu era sottu règule pulaccu, ma questu era impeditu da a guerra à u Suèghjia. Dopu à u focu, chì era successu in 1624, u bastimentu era ancu più distruttu. A cattidrali praticamenti si trasforma in ruini quandu u territoriu passau à Suèdia in u 1629.

L'auturizazione lucali facenu solu u cimiteru finu à u XVIII seculu, è l'altri pruvinenti chì anu tornatu in un granaghju. In più, l'altura di i turri fù cambiatu à 22 m, à u cima di u quali eranu i pistoni sò stati posti, è l'entrata principale era immura. Tuttu chistu successi nta l'anni 1760.

Dopu à l'apertura di l'Università di Dorpat nantu à i ruvelli di a cattidrali, una bibliutte di sticedda era custruita, cunceta da l'architettu Krause. Hà pussidevamu l'idea di vultà una di e torres in un observatoriu. Tuttavia, questu ùn era micca destinatu per succissivu, perchè l'observatori era custruttu da scarra.

In l'anni dopu, a bibliuteca s'hè sviluppata considerablemente, è a custruione hè stata equipada cun calefatorìa. Lentamente l'edifiziu vinni trasfurmatu in un museu d'una unione universitae, chì maghjani millares d'exhibiti unichi.

A turisti nantu à una nota

In a muntagna quale a Cattedrale di Dome hè stallata hè diventata in un locu induve i turisti possani un bocca in i stabilimenti publicu, è caminate ancu in i cammelli è adighjà i monumenti à certi famosi. Da a cattidrali ci era un pianu d'observazioni, induve tutti i viaghji invariabilmente si putevanu.

Per fà questu, hè abbastanza per cumprà un bigliettu d'entrata è sopra a scala, chì, à u cuntestu di altri siti simili, hè abbastanti còmicu. In a strada l'ostaghji sottu sò una vista maravigliosa di u patiu internu di a chjesa, è anch'elli anch'elli tutte l'interni di a chjesa. Aiutu per fà una idea di a cattidrali di Cupola, chì ponu vede prima di a so visita.

À esse in Tartu , tutti i turisti cercanu induve hè a Cattedrale di Dome. Hè situatu nantu à u cima di u culletta di Toomemyagi in u centru stòricu di Tartu, in u Sansi Tanav Street, 25. Ma avemu bisognu di cuntà chì per visita, a catedrale hè aperta solu in l'estiu. A torre pò esse scogliati si vene à u prossimu d'aprili à nuvembre.

Ci sò assai ligie cunnessi cù a Cattedrale di Dôme. Unu di elli dice about the ghost of a young girl that is walled in the walls of the temple. In l'annu novu, si speratta in ghjuvendu di a chjesa è cerca di quarchidiu à quale pudete passà un munzeddu di chjavi chì sempre porta cun ella. Inoltre, cresce chì u ghost listesse di u locu induve u tesoru ghjè in un certu ghjornu. Ma u ghjornu hè questu, nimu ùn sà.

Cumu ghjunghje?

Pudete truvà à a Cattedrale di Dome cù busu, avete averà scappatu à una di e steduti più vicini: "Raeplats", "Lai" è "Näituse".